رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: سیاستی مبنی بر اعلام مناطق سفید از نظر شیوع کرونا به طور متمرکز نداریم و اعلام اسامی شهرها که چند روز قبل انجام شد، هیچ منبع رسمی نداشت.

جهانپور

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، کیانوش جهانپور امروز ۱۶ اردیبهشت ماه در نشست خبری ویدئوکنفرانس درباره اعلام اسامی برخی شهرها به عنوان مناطق سفید از نظر شیوع ویروس کرونا که چند روز قبل انجام شد، اظهار کرد: البته قرار شد دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت استانی این مناطق سفید را اعلام کنند و قرار نبود به صورت متمرکز از طرف وزارت بهداشت اعلام شود. از طریق سامانه (اپلیکیشن) ماسک هم این دسترسی وجود دارد که مناطق سفید کرونایی در کشور ردیابی شود.

وی بیان کرد: در نتیجه وزارت بهداشت قرار نیست هر ۵ روز یک بار فهرست اسامی شهرهای سفید از نظر شیوع کرونا را اعلام کند. اسامی شهرهای سفید از نظر شیوع کرونا حداکثر ۵ روز اعتبار دارد و ظرف ۵ روز این اسامی بازنگری می‌شوند و ممکن است وضعیت شهرها از سفید به زرد یا قرمز تغییر کنند. در نتیجه اسامی این شهرها از طرف وزارت بهداشت اعلام نشده است.

  • علت کاهش مراجعه سرپایی بیماران به مطب‌ها

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره کاهش مراجعه سرپایی بیماران به مطب‌ها بیان کرد: بخشی از این کاهش مراجعه مربوط به محدودیت‌ها و بخشی مربوط به ترس و نگرانی بیماران بود. برخی از این مراجعه‌ها ضروری نبود. مواردی که تهدید کننده حیات بیمار نبود، کاهش منطقی داشت.

جهانپور افزود: این‌که بگوییم قبلا تقاضای القایی وجود داشته صحیح نیست و مطالعه دقیقی در این زمینه وجود ندارد. هرچند می‌توانیم بگوییم برخی مراجعه‌ها به متخصصان می‌توانست با مراجعه به پزشک خانواده برطرف شود.

وی افزود: این‌که کلا بگوییم ویزیت‌ها در ایران تقاضای القایی داشته و کاهش یافته، نیازمند تحقیق و بررسی است.

  • احتمال بروز پیک دوم و سوم کرونا در ایران

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره احتمال پیک دوم و سوم کرونا در ایران گفت: هیچ مرکز تحقیقاتی و مطالعاتی و هیچ دولت و وزارت بهداشتی در جهان تصویر روشن و واضحی از آینده بیماری کووید ۱۹ ندارد. مواردی که مطرح می‌شود به نوعی گمانه زنی و بر اساس یافته‌های قبلی است و ضریب دقت کمی دارد. بنابراین نمی‌توانیم دنبال پیش بینی قطعی یا با احتمال بالا باشیم.

وی افزود: احتمال شیوع کرونا در فصل گرم و تابستان هم وجود دارد. البته امیدواریم با رعایت فاصله گذاری و نکات بهداشتی این اتفاق نیفتد. از طرفی فاصله افراد در تابستان بیشتر است.

این مسئول اظهار کرد: دانسته‌های ما در مورد بیماری کووید ۱۹ خیلی کمتر از نادانسته‌هاست. همه محافل آکادمیک در پیشرفته‌ترین کشورها در همین وضعیت هستند.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت بیان کرد: اطلاعات ما در حال حاضر محدود است و باید تحلیل‌ها در آینده انجام شود. در حال حاضر همه چیز حدس و گمانه زنی‌های علمی است. بیشتر اپیدمیولوژیست‌ها گمان می‌کنند در آبان ماه و با سرد شدن دوباره هوا، احتمالا شاهد پیک مجدد خواهیم بود.

  • در وضعیت عادی نیستیم

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت ادامه داد: اگر قرار باشد وزارت بهداشت تصمیم گیری کند، می‌گوییم کشور یک سال تعطیل شود، اما آیا بخش‌های دیگر مثل اقتصاد می‌توانند این موضوع را تحمل کنند؟

وی گفت: برخی می‌گویند کشور به طور کامل به سمت تعطیلی برود که این اتفاق نمی‌افتد. اقتصاددان‌ها و جامعه شناس‌ها و روان شناس‌ها و مدیران باید وارد میدان شوند و راهکار بدهند. همه کشورها به سمت بازگشایی مجدد رفتند، اما این بازگشایی باید هوشمند و هدفمند باشد.

جهانپور گفت: هنوز نمی‌دانیم با موج دومی در روزهای آتی مواجه هستیم یا خیر. اتفاق نیفتادن موج دوم هم از این مسیر است که بهداشت فردی و عمومی رعایت شود.

او اظهار کرد: اعلام سفید بودن شهرها به معنی عادی بودن وضعیت نیست. حتی مشاغلی که بازگشایی می‌شوند هم پروتکل دارند. بازگشایی مشاغل و صنف‌ها با پروتکل به معنی وجود محدودیت است و این‌که همچنان در وضعیت عادی قرار نداریم. اگر پروتکل ها رعایت نشود، احتمال وقوع موج دیگری از بیماری وجود دارد.

  • علت بحرانی شدن کرونا

جهانپور در ادامه سخنانش اظهار کرد: یکی از دلایل بحرانی شدن ویروس کرونا، سریع الانتشار بودن آن است. مراودات و ترددها در جهان بسیار بالاست و یک ویروس در این شرایط به سرعت می‌تواند پاندمی شود.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: این بیماری بحرانی شده و معمولا بحران در کشورهایی که اقتصاد پررونق‌تری داشتند آسیب بیشتری دارد. مباحثی مانند توطئه آسیایی، ماموریت وزارت بهداشت نیست و نمی‌توانیم در این زمینه صحبت کنیم.

وی ادامه داد: آنچه در بازار تره بار ووهان چنین مشاهده شد، خیلی به مباحث اقلیمی مربوط نمی‌شود. فروش برخی حیوانات وحشی و غیرمجاز که ناقل ویروس بودند، یک فرضیه است. موضوع مورچه خوارهای پولک دار که به صورت قاچاق به چین وارد می‌شود و می‌گویند ناقل این ویروس است و به انسان منتقل شده هم مطرح است. الان هیچ کدام از این موارد را نمی‌توان به طور قطعی اعلام کرد.

جهانپور افزود: در مورد مسائل سیاسی اظهارنظر نمی‌کنیم. این مباحث مبتنی بر مستندات علمی نیست و نوعی جوسازی سیاسی محسوب می‌شود. هنوز نمی‌دانیم این ویروس دستکاری شده هست یا از آزمایشگاه‌ها نشت کرده است.

  • موضوع سگ کرونایاب تاییدشده نیست

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت درباره سگ‌های کرونایاب هم توضیح داد: سگ‌های کرونایاب فعلا قطعیت علمی ندارد. این‌که توانایی مربوط در سگ وجود دارد، مورد آزمون قرار نگرفته و می‌تواند به عنوان یک طرح مطالعاتی مطرح شود.

جهانپور گفت: چنین موضوعی هروقت از طرف وزارت بهداشت تایید شود، می‌تواند به عنوان روش کمکی در تشخیص بیماری یا غربالگری استفاده شود. اما تا الان که چنین چیزی تایید شده نیست.

  • بازگشایی مساجد در برخی مناطق کشور

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت درباره بازگشایی مساجد نیز گفت: بازگشایی مساجد تابع سیاست‌ها و پروتکل‌های فاصله گذاری هوشمند است. در این بازه زمانی به مناطقی که سفید اعلام شده اند، تا زمانی که سفید بمانند، اجازه داده می‌شود مساجد را بازگشایی کنند.

جهانپور تاکید کرد: شرط اول این است که این مناطق سفید اعلام شوند. البته سفید اعلام شدن به معنی شرایط عادی نیست. حتی اگر مناطقی سفید اعلام شوند، تا وقتی وضعیت سفید تداوم داشته باشد، افراد به صورت محدود و مشروط می‌توانند برخی مراسم مذهبی را برگزار کنند.

او گفت: برگزاری منبر، دعا، توزیع چای و شربت و افطاری، سخنرانی در مناطق سفید هم امکان پذیر نیست و فقط افراد باید با مهر و جانماز شخصی در مسجد حاضر شوند.

  • ایرانیان خارج از کشور می توانند برگردند؟

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره شرایط بازگشت ایرانیان به کشور در شرایط شیوع کرونا اظهار کرد: بسیاری از ایرانیان که در سایر کشورها زندگی می‌کنند با توجه به وضعیت اروپای غربی و جنوبی و حتی شمال آمریکا تمایل دارند که به کشور برگردند. این نشان دهنده تفاوت وضعیت ایران با این کشورهاست.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: با توجه به دغدغه‌هایی که ما برای سلامت همه ایرانیان داریم، این بازگشت نباید تاثیری بر وضعیت مدیریت شده بیماری در کشور بگذارد. اگر افراد محدودیت‌ها و شرایط را پذیرفته و تعهد بدهند، بقیه هماهنگی‌ها از طرف وزارت امور خارجه انجام شده و این افراد به کشور بر می‌گردند.

او تاکید کرد: البته باید تا زمان مشخص شدن جواب تست در قرنطینه باشند و در صورت منفی شدن تست می‌توانند نزد خانواده خود بروند.

  • مرحله دوم غربالگری کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص غربالگری کرونا هم بیان کرد: تا پایان مرحله اول غربالگری کرونا ۷۵ میلیون نفر در کشور غربالگری و موارد مشکوک به مراکز درمانی ارجاع داده شدند.

جهانپور افزود: در مرحله دوم هم تا روز گذشته بیش از ۲۵ میلیون نفر غربالگری شده‌اند. یعنی افرادی که یک بار غربالگری شده بودند، دوباره مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

به گفته این مسئول، غربالگری هم از طریق سامانه خوداظهاری و هم از طریق سامانه ۴۰۳۰ امکان پذیر است.

کد خبر 508519

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا شفیعی IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    0 0
    با سلام و احترام،،، آن روز را می‌بینم که ایران در رده سوم آمار کووید 19 قرار بگیرد حاشا به مدیریت دولتمردان